Powered By Blogger

Κυριακή 24 Ιουλίου 2016

Προπονητής – Παιδί - αθλητής”: Μία “ευαίσθητη” σχέση !

Πολλά έχουν γραφτεί κατά καιρούς για το ρόλο των προπονητών στη ζωή και στην ανάπτυξη των παιδιών. Ειδικά στις μέρες μας, που ο χρόνος των γονέων είναι περιορισμένος, πολλές φορές ο προπονητής γίνεται ο «σημαντικός άλλος» στη ζωή του παιδιού. Ο ρόλος του γίνεται πολυδιάστατος και η δουλειά του πολλές φορές απαιτεί μια ευρύτερη παιδεία. Ο προπονητής κατά καιρούς μπορεί να αναλάβει διάφορους ρόλους όπως του δασκάλου, του μέντορα, του ψυχολόγου, του συμβούλου και σαφώς αποτελεί ένα πρότυπο και ένα παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά. Η σχέση λοιπόν και η σωστή επικοινωνία προπονητή-αθλητή κρίνεται αναγκαία, προκειμένου το παιδί να λάβει τα μέγιστα οφέλη από την αθλητική εμπειρία, αλλά και ο προπονητής να μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα στη δουλειά του. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και την αγάπη προς τoν αθλητισμό, ο προπονητής είναι αυτός που μπορεί να την εμπνεύσει στα παιδιά. 
Πως όμως δομείται αυτή η σχέση προπονητή-αθλητή;
Τα παιδιά όταν εισέρχονται στον αθλητισμό θέλουν να μάθουν και να διασκεδάσουν.
Για να τα καταφέρουν αυτά όμως  είναι σημαντικό να νιώσουν εμπιστοσύνη και ασφάλειαΑς μην ξεχνάμε ότι ο χώρος των προπονήσεων μπορεί να είναι και η πρώτη έξοδος των παιδιών μακριά από τη σπιτική τους φωλιά και μακριά από την προστασία των γονέων. Ακόμα, οι αγώνες μπορεί να είναι η πρώτη αρένα όπου τα παιδιά αποκτούν ρόλο, ξεδιπλώνουν γνώσεις και ταλέντα, ενώ οι υπόλοιποι είναι θεατές.
Επίσης, τα παιδιά πολλές φορές διεκδικούν την προσοχή του προπονητήΤους αρέσει, όταν ο προπονητής ασχολείται μαζί τους -ακόμα κι όταν τα διορθώνει!- γιατί με αυτό τον τρόπο νιώθουν σημαντικά στα μάτια του. Η προσοχή που μπορεί να δείξει ένας προπονητής μπορεί να είναι αρνητική και να εκφράζονται με  απειλές, χυδαιολογία, αποδοκιμασία, σκληρές τιμωρίες, επικέντρωση στις αθλητικές αδυναμίες του παιδιού. Μπορεί όμως να είναι και θετική να εκφράζεται για παράδειγμα με ένα  σχόλιο, ένα χαμόγελο, με οπτική επαφή, με ενθάρρυνση, με αποδοχή και επιβράβευση της καλής προσπάθειας. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να διοχετεύουμε την ενεργητικότητά μας στη θετική προσοχή! Με τον τρόπο αυτό θα βοηθήσουμε τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τα ταλέντα τους, να παίζουν δίκαια και να αγαπήσουν τον αθλητισμό.
Επίσης, τα παιδιά χρειάζονται καθοδήγησηΌχι όμως με την έννοια της συνεχούς επισήμανσης των λαθών τους! Αντίθετα, τα παιδιά χρειάζονται να τους δείχνουμε τρόπους βελτίωσης και να συναποφασίζουμε μαζί και δημοκρατικά ως ομάδα, για οποιαδήποτε θέματα προκύπτουν. Με άλλα λόγια, η καθοδήγηση προϋποθέτει στοργή και σεβασμό προς το παιδί. 
Η στοργή, λοιπόν, είναι μεγάλη ανάγκη του παιδιού αλλά και αναφαίρετο δικαίωμά του! Τα παιδιά χρειάζονται τη φροντίδα, τη ζεστασιά και την αίσθηση ότι ο προπονητής νοιάζεται για αυτά ειλικρινά σε όλες τις συνθήκες.
Ίσως η βάση της μετέπειτα στέρεης σχέσης προπονητή- παιδιού είναι η ακρόασηΕίναι εγγενής η ανάγκη του ανθρώπου να θέλει να τον ακούνε και να τον αναγνωρίζουν. Και ακρόαση δεν είναι μόνο η λήψη των λέξεων που κάποιος λέει, αλλά η αφούγκραση των συναισθημάτων που βρίσκονται πίσω από τις λέξεις. Όταν τα παιδιά νιώθουν ότι τα συναισθήματά τους αναγνωρίζονται και εκτιμώνται, τότε είναι περισσότερο πιθανό να ακούνε κι αυτά τους προπονητές τους και να πειθαρχούν με τη θέλησή τους, στους κανόνες της ομάδας.
Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι και η σχέση γονέων-προπονητή θεωρείται εξίσου σημαντική, προκειμένου να μπορέσει να δομήσει ο προπονητής μια σχέση εμπιστοσύνης με το παιδί. Όταν οι γονείς έχουν καλή σχέση με τον προπονητή, τον εμπιστεύονται ως άνθρωπο και ως επαγγελματία, τότε αυτό διευκολύνει τη σχέση του με το παιδί, καθώς στα μάτια του παιδιού, γονείς και προπονητής είναι σύμμαχοι. Σε διαφορετική περίπτωση, το παιδί μπερδεύεται και καλείται να πάρει θέση προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, γεγονός που αποδυναμώνει και φθείρει τη σχέση με τον προπονητή. 

Πηγή sportsacademies.opap.gr

Ένα μήνυμα προς όλους τους αθλητές του μπάσκετ

Ο νικητής της ζωής γνωρίζει πως κανείς δεν είναι ανόητος και πως η ζωή είναι δασκάλα όλων, όσο καιρό κι αν απαιτεί αυτό. Αυτός δίνει πάντα τον καλύτερο εαυτό του και περιμένει το καλύτερο από τη ζωή. Επιπλέον γενναιόδωρα, προσπαθεί να υποδείξει σε όλους τις δυνατότητες τους.
Κάποιοι συνοδοιπόροι σχολιάζουν: Υπάρχουν αχάριστοι άνθρωποι; Ναι υπάρχουν αλλά αυτός μάχεται για το δρόμο της αρετής.
Ο νικητής δεν αφήνει να τον αποθαρρύνουν και συνεχίζει να παρακινεί τον πλησίον του, επειδή κι αυτός είναι ένας τρόπος να βελτιώσει και τον εαυτό του..
Αχαριστία, αλαζονεία, έπαρση, οκνηρία τα απεχθάνεται αλλά τα βρίσκει συνεχώς μπροστά του. Μερικές φορές μπορεί να γίνει σκληρός, πολύ σκληρός, αλλά το κάνει μόνο για να συνετίσει, να επαναφέρει τους αγαπημένους στο σωστό δρόμο, θέλει να τους βελτιώσει, να τους εξελίξει.
Προσοχή παιδιά… Η διαδρομή στο αύριο δυστυχώς δεν συγχωρεί τα λάθη του σήμερα.
«Μία ελπίδα πάντα ζωντανεύει τα όνειρα μας».
Από τη σελίδα του Διονύση Γκιουλέα στο Facebook «Basketball is life».

Πέμπτη 21 Ιουλίου 2016

Η σημασία της φυσικής δραστηριότητας στην παιδική και εφηβική ηλικία

Η σωματική αδράνεια έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια ως σημαντικός παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση παχυσαρκίας, μεταβολικών διαταραχών και χρόνιων νοσημάτων.
Στον αντίποδα, η φυσική δραστηριότητα συνδέεται με πολλαπλά οφέλη για τη σωματική και πνευματική υγεία, ενώ νέες μελέτες διευρύνουν συνεχώς το φάσμα των ευεργετικών της δράσεων.
Σύμφωνα με τις συστάσεις των διεθνών οργανισμών υγείας όπως αναφέρει το neadiatrofis.gr τα παιδιά και οι έφηβοι ηλικίας 5-17 ετών θα πρέπει να ασκούνται καθημερινά, για τουλάχιστον 60 λεπτά. Ο παραπάνω χρόνος μπορεί να είναι είτε συνεχόμενος, ή να διαμοιραστεί σε μικρότερα διαστήματα μέσα στην ημέρα, ενώ θα πρέπει να περιλαμβάνει δραστηριότητες μέτριας έντασης, όπως είναι για παράδειγμα το γρήγορο περπάτημα, το παιχνίδι στην παιδική χαρά ή η βόλτα με το σκύλο, αλλά και υψηλής έντασης, όπως το τρέξιμο, το κυνηγητό, ο έντονος χορός ή κάποιο άθλημα.
Ας δούμε όμως ποια είναι τα σημαντικότερα οφέλη της άσκησης για την υγεία παιδιών και εφήβων:
-Βελτιώνει τις κινητικές δεξιότητες, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να ελέγχουν καλύτερα το σώμα τους και αναπτύσσουν το συγχρονισμό στις κινήσεις τους.
-Συμβάλλει στην ενδυνάμωση του μυϊκού, σκελετικού και καρδιο-αναπνευστικού συστήματος και βελτιώνει τη φυσική κατάσταση.
-Διευκολύνει τη ρύθμιση του βάρους και τη μείωση του ποσοστού σωματικού λίπους.
-Σχετίζεται με καλύτερη συγκέντρωση και βελτίωση της σχολικής απόδοσης.
Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης συμπτωμάτων κατάθλιψης και βοηθά στην καλύτερη διαχείριση του άγχους.
-Δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να εξασκήσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση.
-Βοηθά στην πρόληψη της εμφάνισης μεταβολικών διαταραχών και χρόνιων νοσημάτων, όπως η υπέρταση, η υπερλιπιδαιμία και ο σακχαρώδης διαβήτης.